Story Of My Life

i'm ABU ALI. a typical nerd who has obviously nothing to do with his life. MALAYSIA is where i live. i love photography and blogger is my life. my blog may be simply about my own life story, fashion, photography and especially things that i like. i like making people smile and i enjoy surfing the net.

facebook


Cerita pasal Facebook, ramai orang sekarang ni ada akaun Facebook. Bila jumpa dan berkenalan dengan orang baru perkataan terakhir sebelum “bye” ialah “ada Facebook tak? Nanti add saya ok?”. Tak macam dulu, mintak nombor telefon la, itu la ini la. Hahaha.
Dalam keghairahan ber-facebook, jangan lupa untuk mengawal privasi diri sendiri. Seboleh bolehnya, jangan mudah approve orang yang anda tak kenali di Facebook. Kalau dulu masa zaman Friendster dan Myspace, lagi ramai kawan lagi la orang itu dipandang hebat. Yelakan, kawan sampai ribu – ribu. Zaman dulu laman sosial digunakan untuk cari kawan. Tapi sekarang ni Facebook aku rasa tak sesuai buat macam tuh.
Kenapa ye? Mungkin, orang yang anda tak kenal dibenarkan mengakses profile Facebook anda yang mempunyai maklumat diri, nombor telefon, gambar – gambar peribadi dan pelbagai status yang diupdate dari semasa ke masa. Kalau tak kenal, buat apa nak tambah sebagai kawan?
Aku rasa dengan meng-approve kawan yang tak dikenali di Facebook akan mengundang perasaan negatif dan perkara yang buruk pada kemudian hari. Baik jangan sesuka hati mengapprove orang yang tidak dikenali melainkan akaun Facebook anda tu tak ada apa – apa info dan gambar berkaitan diri sendiri. Errk..

No comments:

Post a Comment